نقدها

آیدین آغداشلو

مددنگرفته برای اینکه مطابق باجریان های روزکه چه متعددبودند درطول این زمان،چه فراوان بودند، چه اغواگر، وعده دهنده وفریبنده ..نه ،علی فرامرزی بانگاهش همچنان اخت ومانوس ماند...اونقاش چنددهه است ،پس بایداورابه عنوان یک نقاش معاصری که طبیعتا هم به تغییرات جهان نگاه کرده، به این عمارت ها،ساختمان ها،ساختمان هائیکه طبیعت رامیخورند، طبیعتی که هم چنان فاخر، سربلند ، پرباروبارآور باقی مان دندوبرتداوم چرخه حیاط اشاره دارند،اونقاش همه این ها بوده است. وقتیکه نگاه میکنم، مجموعه کارهای اخیرعلی فرامرزی ازیک استحکام ونیروی باطنی وسرشاربرخورداراست . بسیاری ازدرخت های علی فرامرزی شاید به نظردرخت های حرس شده ای بیایند،درخت هائیکه شاخ و برگ های اضافی اش چیده شده اندوآن بدنه ،بتن وبنیانش باقی مانده است ، خوب اگراین حاصل یک مکاشفه باشد درطول سال ها این مکاشفه حالاثمرداده است.

اوبه شهریت هم توجه داردوبه ارتباط میان شهر،طبیعت وانسان هم توجه دارد.این خلاصه شدن،این به چندسطح مشخص تقلیل پیداکردن یادرخت هائیکه باپس زمینه های خیلی ساده وخلاصه باسطح های اریب یامنحنی قلم های پهن شکل گرفته اند ،مجموعه ای بسیارعمیق ترواصیل ترازتنها یک مجموعه زیبای تزئینی برای بیننده درخودشان دارندواین پیام عمیق تررامی توانندادامه دهندوبه بیننده خودشان منتقل نمایند،چه کسی هست که ازاین نقاشی هاپیام اورادریافت نکندویافقط فرم حائلی باشددرمقابل معنی ویابهانه ای باشدپوشاننده بی معنائی !!؟هیچ کدام اینها دراین آثاروجودندارد، اینهاآثاربسیارزیبا ودل پذیری هستندکه بیننده میتواند مدتهای درازی آنهاراتماشا نمایدولذت ببرد.

 

1391/2/10

بازگشت به لیست

© Ali Faramarzi - All images are copyright