مقالات

اعتماد : داغی ابدی بر دل فرهنگ و هنر

علي فرامرزي مي‌گريم، مي‌نويسم، بر من ببخشيد اگر پريشان است. مي‌نويسم نه فقط از اين باب كه او را 46-45 سال است كه مي‌شناختم، نه به اين خاطر كه دوستي درست‌كردار بود و نه فقط چون داغي بر دل است كه زدوده نخواهد شد.

مشاهده

گفتگوی زنده در clubhouse گالری آنلاین نقش هنر در بحران های زیست محیطی

گفتگوی زنده در clubhouse گالری آنلاین نقش هنر در بحران های زیست محیطی

مشاهده

نگاهی به تبلور بُعد چهارم در اثر یک نقاش و یک معمار

آن زمان که معانی‌ِ درون وجود هنرمند در قالب فرم، به فضا شکل می‌دهد و مفهوم خلق می‌شود، نمی‌توان به راحتی به این پرسش پاسخ داد که آیا فضا به فرم شکل داده است و یا بلعکس... حرکت، پیچش بی انتها و استمرار از درون دو هنرمند سرزمین‌های کویری برخواسته می‌شود بی آنکه گفتگویی در کلام و دیدار شکل گیرد؛

مشاهده

روزنامه اعتماد :

علي فرامرزي دهه 1340 را مي‌توان از پرتناقض‌ترين دوره‌هاي تاريخ معاصر ايران دانست. اگرچه ايران در آن دهه در زمينه‌هايي چون اقتصاد، توليد و همچنين فرهنگ يكي از موفق‌ترين دهه‌هايش را پشت سر مي‌گذاشت اما درعين حال تضادي آشكار با حاكميت وجود داشت؛ خصوصا نزد طبقه انتلكتوئل و كتاب‌خوان كه آشكارا با دربار تنافر داشتند و اين تضاد وارد دهه 50 هم شد. كمتر اثر فرهنگي و هنري را در آن مقطع مي‌توان يافت كه نگاهي در تاييد شرايط موجود داشته باشد

مشاهده

روزنامه اعتماد :تجسم بی ثباتی و دگرگونی بر بوم

مشكلات زيست‌محيطي مساله‌اي است جهاني كه امروزه همه كره زمين را درگير كرده است؛ به گونه‌اي كه حيات كل جامعه بشري را مورد تهديد جدي قرار داده است. به همين جهت دانشمندان، موسسات و سرمايه عظيمي در جهت رفع اين ابرمشكل به كارگرفته شده‌اند و كنگره‌هاي جهاني يكي پس از ديگري در ارتباط با آن برگزار مي‌شود. در اين بين بايد ديد اهل فرهنگ و هنرمندان چه نقشي مي‌توانند داشته باشند. نظر به اهميت موضوع محيط زيست كه همواره از موضوعات خبرساز جامعه بوده و موضوعيت ويژه‌اي در زندگي انسان معاصر از جمله شهروندان ايراني دارد، بر آن شديم موضوعِ نسبت هنر و محيط زيست را با يكي از اهالي هنر به گفت‌وگو بنشينيم.

مشاهده

ماهنامه چراغ نامه :گفتگو با علی فرامرزی هنرمند نقاش و منتقد حوزه تجسمی

علی فرامرزی یکی ازهنرمندان باسابقه درعرصه هنرهای تجسمی به شمارمی رود.این هنرمندنقاش نزدیک به شش دهه است که درعرصه هنرفعالیت مستمرداردوازرهگذراین فعالیت،نمایشگاه های متعددی برگزارکرده وآثارش دربرخی حراج هاوبی ینال هابه معرض نمایش گذاشته شده اند.تغییررویکردهنرمندان جهان به دلیل انزوانشینی اجباری ناشی ازگسترش بیماری کرونادرماه های اخیرکه رکودگالری ها،موزه هاوبطورکلی رویدادهای هنری رابه دنبال داشته،بهانه بحث مادرگفت وگوبااین هنرمندبوده است.

مشاهده

روزنامه شرق :ناظر ذهنی

ناظر ذهنی پس از نوشتن مطلبی با عنوان «چیستی هویت هنری» در روزنامه «شرق»، در بخش دوم مقاله موضوعی را تحت عنوان ناظر ذهنی مطرح کردم که طبیعتا به دلیل محدودیت صفحه، چندان که لازم بود به آن پرداخته نشد و موضوع نیاز به بازشدن و توضیح بیشتر پیدا کرد و دوستانی نیز این نقیصه را به من متذکر شدند و خواستند تا در حد بضاعت، مطلب را باز کنم تا روشن‌تر شود.

مشاهده

روزنامه شرق :هنر و دیپلماسی پایدار

علی فرامرزی*: گفت‌وگوی فرهنگی و تبادلات هنری عنصری است چند‌بعدی، سیال و متنوع که بنا بر زمینه‌های بررسی و استفاده از آن می‌توان نام‌ها و کارکردهای متفاوتی را برای آن برگزید و مورد مطالعه قرار داد، همچنان که وقتی در سطح توده‌های مردم و ملت‌ها نگریسته شود و به کار رود، به آن فرهنگ‌سازی و تولید اندیشه می‌گوییم و در عرصه تبادلات کلان و کشوری، دیپلماسی نرم یا دیپلماسی عمومی نامیده می‌شود و در حوزه اقتصاد به آن اقتصاد فرهنگی و هنری گفته‌اند. سابقه دیپلماسی فرهنگی و تبادلات هنری بین کشورها به قصد ارتباط، آن‌گونه که تاریخ نشان می‌دهد، عمقی به درازای تمدن بشر و گستره‌ای به گستردگی ذهن و ناخودآگاهی مشترک انسان‌ها دارد.

مشاهده

اعتماد: دیپلماسی تجسمی

رفتن ترامپ و آمدن جو بايدن -با توجه به اظهاراتش در نخستين روزهاي رياست‌جمهوري او- شكي باقي نگذاشته است كه رويكرد دولت امريكا درقبال ايران گفت‌وگو و پيشبرد ديپلماسي به جاي تحريم و توبيخ است. در جهان چندوجهي و متكثر امروز امر به پيش راندن مذاكره و گفت‌وگو نيز همچنان چندجانبه و به بيان تجسمي كوبيستي است. بي‌شك استفاده از تمام امكانات گوناگون و موجود در كشور براي به ثمر رساندن حداكثر بهره‌وري درمذاكرات پيش‌رو مي‌تواند نشان از درايت و پختگي تصميم‌گيرندگان سياست خارجي ايرانيان را با خود داشته باشد.

مشاهده

شرق : چیستی هویت هنری

چیستی هویت هنری علی فرامرزی هویت و چیستی آن یا چگونگی شکل‌گیری و تأثیر‌گذاری‌اش بر کنش‌ها و واکنش‌های انسان معاصر از مباحث گسترده و دامنه‌داری است که خصوصا در سده‌های اخیر به موضوع اصلی حوزه‌های انسان‌شناسی، جامعه‌شناسی، روان‌شناسی و... درآمده است. اگرچه عرصه‌های فلسفی و معرفتی از زمان‌های دور درگیر مبحث هویت و چگونگی شکل‌گیری یا ساختار آن بوده‌اند، ولی این بحثی بوده بیشتر نظری و مخصوص گروه متفکر جوامع و کمتر در عرصه‌های عینی اجتماع و زندگی فردی افراد ظاهر می‌شد و تأثیر می‌گذاشت

مشاهده

ایسنا: به محیط زیست نپردازیم، به چه بپردازیم؟

یک هنرمند نقاش با تاکید بر اهمیت موضوع محیط زیست، می‌گوید: بحث محیط زیست امروز مهمترین موضوع زیست بشر و موضوعی جهانی است. در حقیقیت جزو المان‌ها و موضوعاتی است که هنرمندان همه کشورها به جد باید به آن توجه کنند و به آن بپردازند. بحث زیست و حیات انسان باید برای بشر مهم‌ترین مسئله باشد و لازم است هنرمندان به این موضوع که زندگی انسانها را به طور جدی تهدید می‌کند، توجه داشته باشند.

مشاهده

ایران آرت: ناظر ذهنی به روایت علی فرامرزی

علی فرامرزی، نقاش، منتقد و طراح در یادداشتی به موضوع ناظر ذهنی و درونی که در مغز هنرمند نه‌فقط نگاه و نظاره می‌کند، بلکه اعمال نظر و سلیقه نیز می‌کند و در چگونگی محصول هنری تأثیر دارد، پرداخته است.

مشاهده

روزنامه اعتماد :موزه هنرهاي معاصر، گنجينه‌اي مهم و قابل‌اعتنا در جهان است

انسان‌ها براي ارتباط با يكديگر علايم و نشانه‌ها را خلق كردند و از تركيب اصوات و نشانه‌ها كلمات به وجود آمدند. كلمات كاربرد يافتند تا روزن و علامتي باشند براي راهيابي افراد و ديگران به محتواي پس و پشت آن. از همين روست كه كلمه‌اي كه به محتوايي اشاره نكند، صوتي بيش نيست و اگر از ويژگي‌هايي برخوردار نباشد كه موسيقي را تشكيل دهد، كاربرد خاصي نخواهد داشت.

مشاهده

روزنامه اعتماد :آلبوم عکس کاخ گلستان

فرهنگ حوزه وسيعي است كه در آن زيرگروه‌ها و رشته‌هاي مختلفي كه توليد انديشه مي‌كنند را شامل مي‌شود. اينكه براي بيان و خلق آثار خود فعالان اين سپهر بشري از كدام ابزار و وسيله استفاده مي‌كنند و بهره مي‌جويند خود نشان‌دهنده وسعت و تنوع عرصه انديشگي و خلاقيت انساني است؛ از اين روي هر اتفاق در هر شكلي از حوزه فرهنگي هر جامعه به‌ گونه‌اي ارگانيك و قابل فهم به ساير رشته‌هاي اين پهنه وسيع مربوط مي‌شود

مشاهده

روزنامه اعتماد:جفاهای چندگانه

اخيرا در فضاي مجازي و بعضي رسانه‌ها در اعتراض به مجسمه‌ها، نقش برجسته‌ها و بعضي لوگوهايي كه از برخي شخصيت‌هاي معاصر ساخته يا براي وزارتخانه‌اي طراحي شده، حركتي شكل گرفته كه مي‌تواند حكايت از مشكلي باشد بزرگ‌تر كه به گونه كوهي در زير آب گاهي نوك خود را از آب بيرون مي‌دهد و با ديدي دقيق‌تر ماهيت و عملكرد خود را عيان مي‌كند.

مشاهده

دیپلماسی تجسمی

رفتن ترامپ و آمدن جو بايدن -با توجه به اظهاراتش در نخستين روزهاي رياست‌جمهوري او- شكي باقي نگذاشته است كه رويكرد دولت امريكا درقبال ايران گفت‌وگو و پيشبرد ديپلماسي به جاي تحريم و توبيخ است.

مشاهده

روزنامه اعتماد :نگاهي به «برج آزادي» تهران از دريچه هنرهاي تجسمي

سمبل تاريخ و هنر ايران معاصر علي فرامرزي اخيرا گروهي از اعضاي موسسه پيشكسوتان در حوزه هنرهاي تجسمي براي بازديد از مجموعه برج آزادي و توضيحات مفصلي كه در پي آن به عمل آمد به رغم آنكه اين معماري در حيطه تخصصي اينجانب نبود بر آن شدم كه نكاتي را از زاويه يك هنرمند در خصوص برج آزادي بيان كنم. به گمان من برج آزادي كه قبل از انقلاب به نام شهياد ناميده مي‌شد داراي ويژگي‌هايي است كه از جهاتي آن را از ساير برج‌هاي معروف دنيا كه در بسياري از نقاط پايتخت‌هاي كشورها ، يا شهرهاي بزرگ ساخته شده است حتي برج ميلاد ساخته شده در تهران بعد از سال‌هاي 57 متمايز و برجسته مي‌نمايد

مشاهده

ایلنا : تهاجم بیابان چیزی از فرهنگ بجا نمی‌گذارد

یک نقاش با بیان اینکه موضوع پیشروی و تهاجم بیابانی بسیار مخاطره‌آمیز است،‌گفت: مسئله مهاجرت از مناطق خشک به مناطق دیگر اتفاق می‌افتد، در سال‌های آینده چیزی را به عنوان سرزمین، جغرافیا و در ادامه آن فرهنگ باقی نمی‌گذارد.

مشاهده

روزنامه همدلی: محصص يک روشنفکر معترض بود

بعد از سال ها فراموشی حالا چند سالی است که دوباره از بهمن محصص می شنویم. مردی که یا مخالفان سرسختش مدام به او می تازند و یا شیفتگانش جایگاهی همپای نیما برایش قائل می شدند.

مشاهده

مجله تجربه: نمایش لوور در ایران /یادداشتی از علی فرامرزی

اگرفرهنگ راعبارت ازرابطه انسان باخود،رابطه انسان باانسان ورابطه انسان بامحیط بدانیم ، باانفجاراینترنت بعنوان فراگیرترین ابزارتبادل اطلاعات درجهان معاصر، فرهنگ به عنوان نرم افزارووسیله این حجم عظیم انتقال دانش ،ازچنان جایگاهی برخوردارگردیده که دیگرهرگونه شکی رادرموردموثرترین شکل دیپلماسی نرم یعنی دیپلماسی فرهنگی ازمیان برداشته است.

مشاهده

شرق: علی فرامرزی (نخستین نمره منفی نمایندگان مجلس)

در حالی که چشم امید اهالی فرهنگ و هنر به گشوده شدن دری تازه در مجلس دهم شورای اسلامی است،‌ بسیاری از نمایندگان منتخب راه یافته به مجلس حتی گوشه چشمی هم به کمیسیون فرهنگی ندارند.

مشاهده

شرق : علی فرامرزی (هنرمندان و انتخابات)

پس از امنیت، هر حکومتی با دو چالش عمده روبه‌روست؛ توسعه در درون و دیپلماسی در بیرون. توسعه یعنی حرکت به سمت به‌عمل‌درآوردن هرچه‌بیشتر امکانات بالقوه یک جامعه در جهت رفاه حداکثری افراد آن و دیپلماسی یعنی نوع ارتباط با دیگر کشورها برای تأمین هرچه بهتر و بیشتر منافع تعیین‌شده در برنامه‌های توسعه.

مشاهده

شرق / علی فرامرزی (جایگاه فرهنگ و هنردر مناظره های کاندیداها)

درست هفته پیش بودکه دریادداشتی به موضوع فرهنگ وهنر وموقعیتشان دردوعرصه توسعه داخلی ودیپلماسی برون مرزی پرداختم وباگریزی به انتخابات ، اهمیت وجایگاه فرهنگ واهالی هنررادرچنین مقاطعی یادآوری نمودم.

مشاهده

© Ali Faramarzi - All images are copyright